Rynek modowy na świecie wart był w 2021 roku 760 miliardów dolarów i rósł. Nie ulega wątpliwości, że trend ten utrzyma się jeszcze przez długie lata. Jakie marki były najdroższe na początku trzeciej dekady XXI wieku?
Poniższe zestawienie pochodzi z 2020 roku i oparte jest na wartości danej firmy na rynkach finansowych. Źródło: https://fashionunited.com/i/most-valuable-fashion-brands
10. Cartier – francusko-szwajcarska firma założona w 1847 roku zamyka TOP 10 najdroższych marek modowych na koniec 2020 roku. Jest to jedna z najbardziej cenionych w świecie marek biżuterii i zegarków.
9. H&M – firma, której w Polsce nikomu nie trzeba chyba przedstawiać. Jeden z najbardziej znanych na świecie brandów opartych na modelu fast-fashion. Siedziba firmy znajduje się w Szwecji.
8. Zara – ta hiszpańska firma, równie mocno popularna w Polsce co H&M, ma podobną politykę biznesową i swoją ofertę kieruje do podobnych klientów. H&M i Zara są głównymi konkurentami w tym segmencie mody.
7. Tiffany & Co. – utrwalona w popkulturze (dzięki słynnemu filmowi „Śniadanie u Tiffany’ego) amerykańska firma jubilerska specjalizująca się przede wszystkim w diamentach i wyrobach ze srebra.
6. Adidas – pierwsza – lecz nie jedyna – marka sportowa w tym zestawieniu. W ostatnich miesiącach głośno było o sprzedaniu przez niemieckiego giganta marki Reebok za kwotę 2,5 miliarda dolarów do amerykańskiego koncernu ABG.
5. Zalando – to najmłodsza firma w tym zestawieniu i jednocześnie jedyna opierająca swój model biznesowy w całości na e-commerce. Niemiecka firma w ostatnich latach bardzo szybko pnie się do góry.
4. Gucci – choć wydawałoby się, że Włochy to światowa stolica mody, w naszym zestawieniu znalazła się tylko jedna włoska firma. W 2021 roku Gucci obchodziło stulecie swojego istnienia. Flagowe produkty tej marki to oczywiście ekskluzywne torebki i galanteria.
3. Hermes – na ostatnim miejscu na podium uplasował się kolejny francuski dom mody luksusowej. Hermes jest na rynku od 1837 roku, a jego specjalnością są perfumy, galanteria skórzana i akcesoria domowe.
2. Louis Vuitton – na początku trzeciej dekady XXI wieku dwie firmy stanowczo odstają od konkurencji pod kątem wartości rynkowej. Pierwszą z nich, a drugą na podium jest Louis Vuitton, czyli kolejny już luksusowy dom mody z tradycją sięgającą XIX wieku. Louis Vuitton to marka niepokonana pod wieloma względami: promowania się jako światowego symbolu luksusu czy sposobów dotarcia do klienta poprzez ekskluzywne butiki, lokale w centrach handlowych, a także e-commerce.
1. Nike – zwycięzca może być tylko jeden! W tym przypadku jednak firma, która od wielu lat znajduje się na szczytach zestawień najdroższych marek modowych, z większością swoich konkurentów nie rywalizuje o tę samą klientelę. Nike to firma, którą na świecie zna prawie każdy, symbol wygody i sportowego trybu życia. Oczywiście moda jest tylko jednym z segmentów działalności amerykańskiego giganta, obok chociażby akcesoriów sportowych. Ponadto duża część sukcesu finansowego firmy opiera się na kontraktach ze światem zawodowego sportu.