Różnica między marżą i narzutem jest niezwykle istotna dla wszystkich osób związanych z handlem. Często te dwa pojęcia są mylone ze sobą i używane w sposób nieprawidłowy. Podstawowa różnica wynika z metod obliczania marży i narzutu.

Marża

Marża jest to procent od końcowej ceny sprzedaży, który zostaje nam w formie zysku po sprzedaży. Przykładowo jeśli sprzedajemy towar z marża 50% to oznacza, że przy sprzedaży za kwotę 100 zł, 50 zł będzie naszym zyskiem po odliczeniu kosztu towaru.


Czy marża może być większa niż 100%?

Często osoby mylą marżę z narzutem twierdząc, że sprzedają coś z 300% marży. Logicznym jest, że marża fizycznie nie może przekroczyć jednak 100%. Ponieważ w przypadku 100% marży, 100% kwoty sprzedaży pozostawałoby dla nas, czyli towar nie kosztowałby nas nic. Twierdząc, że marża wynosi ponad 100% oznaczałoby, że ktoś dopłaca nam do danego towaru.

Rozważmy prosty przykład. Jesteśmy sklepem sprzedającym papier ksero. Kupujemy go od producenta za przykładowo 10 zł. Jest to nasz koszt towaru, aby zarobić musimy go sprzedaż za kwotę większą. Przykładowo jeśli chcemy zarabiać drugie tyle to musimy sprzedać nasz papier za 20 zł. Jaka to jest marża? Skoro z każdego 20 zł zostaje nam 10 zł zysku (po odliczeniu kosztu zakupu papieru u producenta) to nasza marża wynosi 50% (10/20 = 0.5 = 50%).

Jak obliczyć cenę końcową znając cenę zakupu i marżę docelową?

Jeżeli chcemy obliczyć cenę końcową danego produkty gdy wiemy z jaką marżą chcemy go sprzedawać i znamy już cenę jego zakupu to możemy posłużyć się poniższym wzorem:

Cena sprzedaży z daną marżą = Cena zakupu / (1 – procent marży).

Dla marży 40% będzie to wyglądało tak:

Cena sprzedaży = Cena zakupu / (1 – 40%)

Co po usunięciu znaku procent będzie wyglądało tak:

Cena sprzedaży = Cena zakupu / (1 – 0.4).

Narzut

Narzut oblicza się trochę inaczej, mianowicie, jest to procent kwoty zakupu danego towaru jaki doliczamy do jego sprzedaży. W tym przypadku, faktycznie narzut może spokojnie przekroczyć 100% i często narzut właśnie mylony jest z marża. Wróćmy do naszego przykładu z papierem. Kupujemy papier od producenta za 10 zł, jeżeli chcemy zarabiać drugie tyle to sprzedajemy go za 20 zł czyli o 100% więcej niż kupiliśmy – i te 100% to jest właśnie narzut. Ale marża wyniesie „tylko 50%” i nie przekroczy nigdy 100%.

Wzór na obliczenie narzutu procentowego

Rozważmy jeszcze inny przykład, aby pokazać na konkretnym przykładzie różnicę między marżą i narzutem. Sprzedajemy nasz papier za, bagatela 100 zł – czyli nasz narzut wynosi 900%, ponieważ sprzedajemy go o dodatkowe 900% ceny zakupu (10 zł + 900% * 10 zł). Ile natomiast wyniesie marża? Z każdej transakcji wynoszącej 100 zł zarabiamy 90 zł czyli 90/100 = 90%.

W jaki sposób oblicza się narzut procentowy w oparciu o cenę zakupu i cenę sprzedaży? Poniżej przedstawiamy gotowy wzór:

Narzut = ((Cena sprzedaży – cena zakupu) / cena zakupu ) * 100%

Gdy podstawimy dane przedstawione w powyższym przykładzie:

Cena sprzedażu – 100 zł.

Cena zakupu – 10 zł

Narzut procentowy = ((100 – 10 ) / 10) * 100% = 900%.

Ten post dostępny jest także w języku: English (Angielski)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *