Pojemniki do żywności z tworzyw sztucznych tworzy się z bardzo plastycznych materiałów, co pomaga w zaspokojeniu zróżnicowanych potrzeb klientów. W jaki sposób wygląda proces termoformowania tworzyw sztucznych i co warto o nim wiedzieć przed nawiązaniem współpracy z producentem opakowań? Dlaczego warto przyjrzeć się akurat tej technice wytwarzania tworzyw?
Termoformowanie tworzyw sztucznych w praktyce technologicznej
Większość tworzyw sztucznych łatwo poddaje się działaniu wyższej temperatury. To szansa na uzyskanie pożądanych kształtów opakowań, nawet bardzo cienkich, praktycznie przejrzystych. Nie powinno zatem dziwić, że termoformowanie tworzyw sztucznych umożliwia sprawne projektowanie i organizację produkcji masowej lub indywidualnej. Cały proces łatwo kalibrować pod nietypowe wytyczne, czy nawet zmiany warunków rynkowych. Termoformowanie to w praktyce powiązanie podgrzewania i kształtowania. Odpowiednio dopasowana temperatura do materiału, a także określenie właściwej formy to kluczowe zagadnienia dla uzyskania pożądanej jakości asortymentu. Technologia zastępuje w wielu wymiarach wtrysk i nie wymaga tak dużych nakładów na wdrożenie. Proces można podzielić na formowanie podciśnieniowe, inaczej próżniowe oraz nadciśnieniowe.
Niskie koszty przy dużej wydajności
Najważniejsze zalety omawianego procesu technologicznego to niski koszt przygotowania formy. Dzięki temu producent jest w stanie obsłużyć nawet nietypowe lub doraźne zamówienia, bez specjalnego nadwyrężania budżetu klienta. Kolejna korzyść dotyczy badania i testowania nowych prototypów. To właściwość przydatna do budowania konkurencyjności, a długoterminowo nowej jakości w przemyśle spożywczym.
Raz stworzona forma przy termoformowaniu podlega ponownemu zastosowaniu, a w samej produkcji można właściwie dowolnie dobierać tworzywa sztuczne, chociaż największą popularność zdobywa PS i PP ze względu na zgodność z wymaganiami higienicznymi. Innymi słowy, są to materiały w pełni bezpieczne dla produktów żywnościowych, ponieważ pozostają dla nich neutralne.
Niektórzy producenci specjalizują się w konstrukcjach cienkich, wręcz designerskich opakowań, a to wpływa na ograniczenie zużycia surowca. A zatem największy koszt przy termoformowaniu dotyczy przygotowania podstawy, formy. Jednak w tej materii nie warto oszczędzać, ponieważ duża różnorodność pojemników daje większe możliwości i pozwala osiągać lepsze wyniki sprzedaży.
Popularna produkcja pojemników z tworzyw sztucznych
Termoformowanie tworzyw sztucznych to stosunkowo tania i wydajna metoda wytwarzania pojemników do żywności, ale też różnych prototypów spełniających indywidualne oczekiwania klientów z sektora spożywczego. Producenci wykorzystujący technikę doskonale poznają właściwości tworzyw sztucznych i często podejmują się dodatkowej obróbki wyrobów dla uzyskania jeszcze ciekawszych efektów. Pojemniki z tworzyw sztucznych są dzisiaj niezwykle popularne, a ich dalszy rozwój wydaje się nieunikniony. Termoformowanie jest tego najlepszym dowodem.