Czym jest woda demineralizowana na myjni?
Woda jest nieodłącznym elementem mycia samochodów, ale czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego na niektórych myjniach stosuje się specjalną wodę demineralizowaną? W tym artykule wyjaśniamy, czym jest woda demineralizowana na myjni, jakie są jej cechy, jak powstaje i dlaczego jest tak często wykorzystywana w nowoczesnych myjniach samochodowych. Opowiemy także o zaletach używania tej wody i rozwiejemy popularne wątpliwości z nią związane.
Co to jest woda demineralizowana?
Woda demineralizowana, często nazywana również wodą dejonizowaną, to woda, z której usunięto niemal wszystkie minerały i jony, takie jak wapń, magnez, sód czy żelazo. W praktyce oznacza to, że woda ta nie zawiera składników odpowiadających za twardość wody oraz powstawanie osadów i zacieków po jej odparowaniu.
Jak powstaje woda demineralizowana?
- Proces jonowymienny – najczęściej wykorzystywaną metodą jest filtracja przez żywice jonowymienne, które wyłapują niepożądane jony mineralne z wody.
- Odwrócona osmoza – proces, w którym pod ciśnieniem woda przepływa przez specjalną membranę, zatrzymującą jony i inne zanieczyszczenia.
- Destylacja – bardziej energochłonna metoda, polegająca na odparowaniu i skropleniu wody, co pozwala uzyskać wodę pozbawioną minerałów.
Dzięki zastosowaniu jednej lub kilku z powyższych metod, otrzymujemy wodę o bardzo niskiej zawartości rozpuszczonych substancji mineralnych.
Dlaczego myjnie samochodowe używają wody demineralizowanej?
- Brak zacieków i smug – główną zaletą wody demineralizowanej na myjni jest jej zdolność do całkowitego odparowania bez pozostawiania białych plam, zacieków czy smug na karoserii i szybach samochodu.
- Lepsza skuteczność mycia – brak soli mineralnych w wodzie zapobiega osadzaniu się kamienia na mytych powierzchniach, dzięki czemu samochód pozostaje dłużej czysty.
- Ochrona powłok lakierniczych – minerały obecne w zwykłej wodzie mogą z czasem osłabiać warstwę lakieru, prowadząc do jej niszczenia. Woda demineralizowana jest bezpieczna dla lakieru oraz innych powierzchni samochodu.
Kiedy stosuje się wodę demineralizowaną na myjni?
Najczęściej używana jest w ostatnim etapie mycia – podczas płukania w trybie „wody osmotycznej” lub „płukania bezplamowego”. Dzięki temu, po wyschnięciu auta, nie trzeba już wycierać powierzchni, a efektem jest idealnie czyste i lśniące nadwozie.
Woda demineralizowana a tradycyjna kranówka – różnice
Woda wodociągowa (kranówka) zawiera minerały, które choć są przydatne do picia, w przypadku mycia aut stają się problematyczne.
- Kranówka – pozostawia po sobie zacieki oraz osady mineralne, szczególnie w miejscach trudno dostępnych do wycierania.
- Woda demineralizowana – po jej zastosowaniu powierzchnia pozostaje wolna od zacieków i plam.
Według specjalistycznych stron branżowych i źródeł anglojęzycznych, woda demineralizowana jest coraz częściej standardem nie tylko w profesjonalnych myjniach, ale też w przypadku mycia własnoręcznego (tzw. detailing samochodowy). Jest także używana w wielu innych branżach, takich jak laboratoria, przemysł farmaceutyczny czy technologia klimatyzacyjna.
Czy woda demineralizowana jest bezpieczna?
Tak, jest całkowicie bezpieczna zarówno dla samochodów, jak i ludzi. Nie zawiera żadnych substancji chemicznych ani patogenów, które mogłyby zaszkodzić karoserii, oponom, uszczelkom czy osobom obsługującym myjnię.
Podsumowanie
Czym jest woda demineralizowana na myjni? To specjalnie oczyszczona woda, pozbawiona minerałów i zanieczyszczeń, dzięki czemu umożliwia idealnie czyste, bezsmugowe płukanie samochodu. Stosowanie jej jest coraz bardziej popularne ze względu na wysoką skuteczność, łatwość utrzymania samochodu w czystości i ochronę lakieru. Bez wody demineralizowanej nie da się uzyskać profesjonalnego efektu końcowego podczas mycia auta. Warto więc wybrać myjnię, która oferuje płukanie w trybie demineralizowanym, by w pełni zadbać o swój pojazd.